Tietoa meistä

ToiminnantarkastajaRiitta Lempiäinen
VaratoiminnantarkastajaHeini Korpelainen

Lions Club Porvoo Blanka

Klubin perustamiskokous pidettiin 7.4.2005 ravintola Timbaalissa. Perustamiskokouksen puheenjohtajana toimi kummiklubimme Porvoo Borgoensiksen presidentti Mika Eskola ja sihteerinä Heikki Huhta. Opaslioneina toiminnan alussa toimivat piirikuvernööri Ulf Nummelin LC Porvoo Borgoensiksesta ja Helinä Nieminen LC Vantaa Helsingestä.

Uudelle klubille nimen keksiminen ei ole niin itsestään selvä juttu. Ollaanhan Porvoossa, joka vanhana kaupunkina kantaa omaa historiaansa, merkkimiehineen, naisineen ja tapahtumineen. Toki nimeä valitessa tämä eletyn elämän näkökulma haluttiin mukaan.

Albert Edelfeltin maalaus Kuningatar Blanka, öljymaalaus kankaalle 1877. Kuva: Kuvataiteen keskusarkisto/Hannu Aaltonen

1300-luvulla elänyt Maunu Eerikinpoika ja hänen vaimonsa Namurin Blanka liittyvät myös Porvoon historiaan. 1346, kun Porvoon kaupunki perustetaan, he ovat kuningasparina.

Taulun, joka on saanut innoituksen Zakarias Topeliuksen sadusta Yhdeksän hopearahaa, maalasi  täällä asunut ja vaikuttanut maalaritaiteilija Albert Edelfelt.

"Aja, aja, aja, Blankan ratsastaja.
Minne pojan vienen?
Sinne missä tiedän morsiamen pienen.
Mikä nimi armaan? Margareta varmaan."